Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.uisu.ac.id/handle/123456789/2113
Title: PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS APLIKASI CANVA PADA MATERI PUISI KELAS X SMKN 1 MUARA BATANG GADIS
Authors: SRIDAYANTI
Keywords: Penelitian research and development (R&D), aplikasi canva, materi puisi.
research and development (R&D), canva application, poetry material.
Issue Date: 12-Sep-2023
Publisher: Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas ISlam Sumatera Utara
Series/Report no.: UISU230464;71180513008
Abstract: ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pengembangan dan kelayakan modul pembelajaran materi puisi berbasis aplikasi canva kelas X SMKN 1 Muara Batang Gadis. Sumber data pada penelitian ini berupa kuesioner. Adapun teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dokumentasi dan angket untuk mencari data mengenai pembelajaran materi puisi berbasis aplikasi canva. Jenis penelitian ini adalah Research and Development (R&D) oleh Borg and Gall yang terdiri dari 5 tahap yaitu, pengumpulan informasi, pengembangan produk, uji validasi, revisi produk, uji coba produk. Pengumpulan informasi dengan tahap obeservasi dan wawancara proses belajar – mengajar terhadap guru. Selanjutnya pengembangan produk pembelajaran puisi dikembangkan mendesain produk sehingga layak digunakanan. Setelah itu, ke tahap uji validasi yaitu validasi ahli materi dan validasi ahli desain terhadap modul pembelajaran materi puisi yang dikembangkan dan diperoleh rata-rata keseluruhan 82% dengan kriteria “Sangat Memuaskan”. Kemudian revisi produk tahap ini, ada masukkan atau saran dari validator sehingga diperbaiki dengan baik. Tahap terakhir uji coba produk, siswa berjumlah 2 kelas yaitu X perkebunan dan X perkantoran dengan memberikan kuesioner terhadap modul pembelajaran materi puisi yang diperoleh dengan rata-rata keseluruhan 80% dengan kriteria “layak”. Dari semua presentase yang didapatkan untuk modul pembelajaran materi puisi dinyatakan efektif digunakan dalam pembelajaran di kelas X. Kata kunci: Penelitian research and development (R&D), aplikasi canva, materi puisi.2 THE MODULE DEVELOLOPMENT BASED ON CANVA APPLICATION ON POETRY MATERIALS IN CLASS X SMKN 1 MUARA BATANG GADIS By Sridayanti 71180513008 Email: dayantis962@gmail.com ABSTRACT This study aimed to describe the process of developing and feasibility of canva application-based poetry lerning module for class X SMKN 1 Muara Batang Gadis. The source of data is a questionnaire. The data collection technique used in this study were observasion, interviews, documentation and questionnaires to find data regarding learning poetry material based on the canva application. This study used used the research and development (R&D) by Borg and Gall that consists of 5 stages, namely, information gathering information by observing, validation testing, product revesion, product testing. Gathering information by observing and interviewing the teaching and learning process of teachers. Furthermore, the development of poetry learning products is developed to design products that they are suitable to be used. After that, to the validation test stage, namely material expet validation and design expert validation of the poetry material learning module that was developed and obtained an overall average as 82% or “Very Satisfying”. Then the product revision at this stage, there is input or suggestion from the validator so that it is improved properly. In the last stage of product testing, stydents totalled 2 class, namely X plantation and X offices by giving questionnaries to the learning module for poerty aterial that obtained an overall average of 80% “decent” criteria. Of all thet percentages obtained for the poetry material learning module, ir was states that is was effectively used in learning in calss X. Keyward: research and development (R&D), canva application, poetry material.
URI: http://repository.uisu.ac.id/handle/123456789/2113
Appears in Collections:Pendidikan Bahasa & Sastra Indonesia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover,Bibliography.pdfCover, Bibliography427.31 kBAdobe PDFView/Open
Abstract.pdfAbstract380.12 kBAdobe PDFView/Open
Chapter I,II.pdfChapter I,II1.12 MBAdobe PDFView/Open
Chapter III,IV,V.pdf
  Restricted Access
Chapter III,IV,V1.35 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.